Krijg weer grip op je klacht

Vage klachten, chronische klachten of pijn? Je hoeft er niet mee te leren leven: acupunctuur kan helpen!

acupunctuur

Acupunctuur is een onderdeel van Traditionele Chinese Geneeswijze

(TCG), een geneeswijze die sinds duizenden jaren beoefend wordt.

De TCG is gebaseerd op energie, ‘Qi’, en bekijkt het lichaam en de geest als één geheel. Dit betekent dat klachten niet apart worden behandeld, maar gezien worden als één patroon. De Qi zorgt bij de mens voor alle processen die ieder mens uniek maken, zoals spijsvertering, slaap, ademhaling, voelen, denken en het uiten van emoties.

Als deze energiestroom verstoord is, leidt dit tot lichamelijke en emotionele klachten. Een acupunctuurbehandeling bestaat uit het plaatsen van enkele zeer dunne naalden, die deze energiestroom beïnvloeden. De behandeling die je krijgt is gericht op het herstellen

van de balans, zodat het lichaam de mogelijkheid krijgt om te genezen

of de klacht dragelijker wordt.

Bij een groot aantal aandoeningen blijkt acupunctuur zeer succesvol.

Veel voorkomende aandoeningen die in aanmerking komen voor een behandeling, zijn:

• Aandoeningen van de luchtwegen: astma, hooikoorts, ontstoken

(bij)holtes, chronische verkoudheid

• Auto- immuunziektes: voedselallergieën, prikkelbare darm syndroom, colitis ulcerosa, ziekte van Crohn, coeliakie, diabetes, reumatoïde artritis, artrose, fybromyalgie, jicht

• Emotionele klachten: stemmingswisselingen, angsten, dwangmatig gedrag, ADHD, neerslachtigheid, nervositeit, piekeren,

gespannenheid, overprikkeld zijn, concentratieproblemen

• Gynaecologische klachten: onregelmatige cyclus, uitblijven menstruatie, pijnlijke menstruatie, onvruchtbaarheid (bij man en vrouw) menopausale klachten. Ook ter ondersteuning van trajecten zoals IVF, IUI en ICSI.

• Hartkloppingen, hoge bloeddruk

• Hersenletsel: zoals uitvalsverschijnselen, hoofdpijn, coordinatie problemen na een hersenbloeding of hersenschudding

• Hoofdpijn: spanningshoofdpijn, migraine

• Huidproblemen: acne, eczeem, netelroos

• Pees- en gewrichtsklachten: stijve gewrichten, hypermobiliteit, zwakke gewrichten of beenderen, frozen shoulder, tennisarm,

carpale tunnel syndroom

• Pijnklachten: diverse (chronische) pijnklachten zoals zenuwpijn, gewrichtspijn, pijn als gevolg van letsel, onduidelijke, moeilijk behandelbare pijn, ..

• Slaapproblemen: lichte of onrustige slaap, slecht in- of doorslapen, nachtmerries, bedplassen

• Verslavingen zoals roken, suikerbehoefte

• Diverse klachten zoals blijven kwakkelen na ziekte, niet lekker in

vel zitten, aandoeningen met onduidelijke oorzaak,..

Het eerste consult

Het eerste consult duurt ongeveer 75 minuten. De praktijk heeft één ruime behandelruimte. Er is uitgebreid tijd om te bespreken wat je vraag of klacht is, of hetgeen je aandacht wilt geven.

Om een goede diagnose te kunnen stellen zal ik vragen stellen over bijvoorbeeld pijn, slaap, vermoeidheid, ziektegeschiedenis en medicijngebruik. Ook zal ik je pols voelen en tong bekijken.

Hierna neem je plaats op de behandeltafel voor een eerste behandeling. Ik plaats enkele naaldjes. Vaak is dit op de armen, onderbenen en hoofd. Losse, gemakkelijke kleding is daarom aan te raden. Acupunctuurnaalden zijn zeer dun, steriel en voor éénmalig gebruik.

We stellen in overleg een behandelplan samen zodat je weet wat je kunt verwachten van mijn behandelingen. Indien nodig zal ik niet aarzelen om je door te verwijzen naar je huisarts of een andere therapeut. Ook bespreken we wat je zelf kunt doen om de behandelingen te ondersteunen en te zorgen dat je gezond blijft zodat er geen terugval is na het behandeltraject.

Vervolgconsulten

Vervolgconsulten zijn over het algemeen korter en duren tussen de 45 en 60 minuten. Als je een massage wilt combineren met een acupunctuurbehandeling, kun je dit van te voren aangeven en een lang vervolgconsult reserveren.

Bij een vervolgconsult bespreken we eerst je reaktie op de vorige behandeling: wat is er positief veranderd, wat heeft aandacht nodig? Ook bij de vervolgconsulten zal ik je pols voelen en tong bekijken, voordat de behandeling plaatsvindt.

Goed om te weten

De meeste klachten vragen ongeveer 5 tot 10 behandelingen. In de meeste gevallen is na 3 tot 4 behandelingen duidelijk of de behandeling voor jou het gewenste effect zal geven en het zinvol is om te behandeling voort te zetten. Hou er rekening mee dat met name de behandeling van chronische klachten tijd nodig heeft. Dat de eerste acupunctuur behandeling effect heeft, kun je merken doordat je bijvoorbeeld meer ontspannen bent, beter slaapt, minder (of minder erge) pijn heeft of je emotioneel stabieler voelt.

Een behandelplan wordt in overleg samengesteld. Het kan zijn dat het advies is om de eerste periode één maal per week te behandelen en daarna af te bouwen. Soms vragen chronische klachten om een maandelijkse 'onderhoudsbehandeling'. Bij acute, sterke pijnklachten is wellicht tweemaal per week behandelen nodig, aan het begin van het traject. Bij vruchtbaarheidsproblemen volgt de behandeling de cyclus of worden bij voorkeur rondom IVF/IUI behandelingen gepland. Als  je wilt kunnen een aantal afspraken vooruit voor je gereserveerd worden, als je bijvoorbeeld i.v.m. werk aan bepaalde tijden bent gebonden.

maak afspraak/vraag informatie

Lid van LVNT (Landelijke Vereniging van Natuurgeneeskundig Therapeuten) onder licentienummer: 16.081

Lid van RBCZ (Register Beroepsoefenaren Complementaire Zorg) onder nummer: 174518T

AGB code praktijk: 90060719, AGB code therapeut: 90101157